• 90 dagars öppet köp/ Trygga köp
Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Paypal Payment with Swish

Anoder

|8/04, 2024

Anoder

Anoder

Varför och vilken anod behöver man ha på båten?

En anod har som funktion att förhindra korrosion och offras innan övriga metaller.

En anod innehåller ädelmetaller och behöver vara mindre ädel än den metall som den skall fästas på för att ge effekt. 

De mest förekommande ädelmetaller som en anod innehåller är zink, aluminium och magnesium.

Dessa anoder lämpar sig bäst i olika vatten med olika salthalter.

  • Zink - Saltvatten, främst på västkust men även på ostkusten
  • Aluminium - Bräckt vatten och saltvatten, på ostkusten
  • Magnesium - Mälaren och insjöar (sötvatten)

En del motortillverkare har sina egna rekommendationer för vad som skall användas i olika vatten för deras drev.

Volvo Penta drev

AQ100, 200-290SP/DP: zink både på ost och västkust.

DP-H, DP-R, DP-SM, SX, DP-S, DPS-A : Aluminium på ostkusten. Zink på västkusten.

Mercruiser drev

Alpha One, Gen1, Gen2: aluminium på både ost och västkust

Bravo One, two, Three: aluminium på både ost och västkust

Yanmar

Segelbåtsdrev SD20-50 aluminium på både ost och västkust

När ska anoden bytas?

En tumregel är att byta ut anoden när ca 50% av den har offrats.
Om en anod har som en vit beläggning på sig är det ett tecken på att den bör bytas ut eller rengöras med en rostfri stålborste eller sandpapper.


Vart sitter anoden?


Anoder återfinns i många olika storlekar och former på :

  • Drev
  • Sköldar
  • Utombordare
  • Trimplan
  • Kylvattensystem
  • Roder
  • Propellrar m.m.


Viktigt

Måla ALDRIG över en anod, då kan den sluta fungera.

Det kan däremot vara bra att borsta anoden om den har fått ett vitt oxidskikt på sig, t.ex. med lämpligt sandpapper. 

Se till så att eventuella jordvajrar mellan olika delar på t.ex. drev är anslutna och intakta.

Ytterligare information om Aluminiumanoder

Aluminiumanod kan ersätta de traditionella zinkanoderna. Zinkanoder innehåller kadmium som är skadligt för människor och djur. Aluminiumanoder har vissa fördelar jämfört med traditionella zinkanoder. Legeringen som aluminiumanoden är tillverkad av har större negativ laddning än zink, liksom en längre livslängd, vilket innebär att anoden är mer aktiv och över en längre tidsperiod.

Totalt producerar en aluminiumanod cirka 70 % mer amp/timme under sin livstid än en motsvarande traditionell zinkanod. Som sidovinst halverar du vikten och sparar en del på priset.

OBS! Det får inte finnas någon fysisk kontakt mellan aluminium- och zinkanoder eftersom aluminiumanoden skyddar zinkanoden. Därför måste alla anoder på t.ex. drev och utombordsmotorer vara antingen i aluminium eller zink. Aluminium kan till skillnad mot zinkanoder som bara kan användas i saltvatten användas i både saltvatten och bräckt vatten.

Många tillverkare använder aluminiumanoder som standard idag på sina nya motorer och båtar, t.ex. Mercruiser, Mercury, Yanmar, Selva, Torqeedo, Princess och Sunseeker.

6 BRA SKÄL ATT VÄLJA ALUMINIUMANODER:
· KADMIUMFRI: Utan kadmium som är en tungmetall som är skadlig för miljön.
· HÅLLER LÄNGRE: 10 % längre livslängd än en zinkanod.
· BÄTTRE SKYDD: Ger bättre skydd än en zinkanod
· FÖR SALTVATTEN OCH BRÄCKT VATTEN: Både för saltvatten och bräckt vatten (zinkanoder bara i saltvatten).
· LÄTTARE: 2,5 gånger lättare än zinkanoder
· ALUMINIUMBÅTAR: Perfekt för att skydda båtar med aluminiumskrov